Rabu, 25 Januari 2012

Dakwah Adalah Muqaddimah Setiap Sesuatu

Assalamualaikum w.r.t
Alhamdulillah, segalanya buat Allah atas setiap perkara.

Imtihan untuk fasa pertama pengajian sudah seminggu melabuhkan tirainya. Langkah daie kini terasa lincahnya. Ziarah, memasakkan, bermalam di rumah mad’u semata-mata kerana mahukan mereka juga merasakan nikmat tarbiyah tersebut. Keindahan apabila meletakkan cinta Allah yang paling megah di hati kita.

Sambil sarapan bersama, kalam daie takkan pernah lekang untuk menyampaikan hadaf yang paling utama, ya, membawa mereka dengan izinNya ke fasa yang lebih harum lagi dalam menjalani kehidupan sebagai hamba Allah. Mendengar celoteh mereka bercerita, rasa seronok apabila mereka sangat menghargai kehadiran Allah dalam rutin harian.

“Saya rasa saya dah makin baik kawal emosi saya sebab teringat kata-kata akak, kalau kita sabar, Allah akan bagi nikmat yang lebih manis lagi, walaupun sabar cucikan pinggan kotor di dapur”

Si kakak membalas “kita join usrah la, lagi best.. ada masa untuk kita tingkatkan akhlak, ibadah dan menyucikan jiwa kita ”

Adik2 menjawab “boleh-boleh!!”

Hanya Allah yang layak membalas setiap detik langkah dakwah fardiyah yang kita lakukan. Dan kejayaan bukanlah diukur selepas penerimaan mereka untuk liqo’ imaniyah itu sendiri. Tapi, kejayaan yang sebenar apabila mereka berjaya mengikis jahiliyah sikit demi sedikit di dalam diri dan akhirnya menjadi ‘amileen’ untuk meneruskan risalah, juga kejayaan apabila hati-hati ditemukan di syurga Firdausi milikNya.

Penyusunan waktu juga sangat penting di waktu ini. Apa sahaja taklifat dari sudut pembacaan mahupun perlaksanaan mesti dimulakan dari awal tanpa bertangguh. Cuba berikan yang terbaik biarpun ada sudut yang sedikit kurang. Semoga Allah mengganjari setiap keikhlasan kita meniti hari demi menjadi hamba yang dicintai.

Dakwah terlalu mahal. Dan tiada kehidupan bagi pemuda melainkan apabila dirinya menggabungkan diri dalam dakwah dan tiada kehidupan bagi dakwah itu melainkan adanya rijal yang menghayati dan memperhalusi kefahaman, keyakinan, kerinduan dan jihad di jalan ini.

Akhirnya, gunakan peluang dan nikmat yang Allah kurniakan ini untuk lebih serius memikirkan ubat untuk umat yang sakit dan tertimbus dalam tanah kefasadan

2 ulasan: